Wednesday, December 14, 2011

Kuala Pilah & BR1M...

Apa significannya Kuala Pilah & BR1M?? Apakah bendanya BR1M??

Setiap kali cuti panjang, sbg contoh cuti sempena besday Sultan Sgor baru2 ni..kompem aku akan balik kg. Dan setiap kali balik kg..kompem aku akan g jln2 ke Pekan Kuala Pilah(KP). Baru2 ni abah aku ajak g KP, katanya nak jalan2 n nak beli stok brg2 dapur. Aku pun ok jer.

Kat KP lah cerita BR1M bermula. Kan sekarang sana-sini heboh tentang benda ni. BR1M sama dgn Bantuan Rakyat 1Malaysia. Duit subsidi RM500 akan dibagi kpd keluarga yg berpendapatan kurang dari RM3000.

Yang abah aku pulak, jalan sikit jumpa mmbr2 pencen dia..bla..bla..bla..citer psl BR1M. Dia pun mcm konfiden x konfiden jer. Mcm2 persoalan dia. Boleh mintak ker?? Boleh dapat ker?? Jumpa kwn 1 x heran sgt. Jln2 lagi..jumpa kwn 2..bla..bla..bla..citer benda yg sama. Kwn2 sumer kater..'alaaa mintak jer, cubaaa..dpt x dpt blkg citer'. Tgk muke abah, muke xcited! Ha3..jln2 lg jumpa kwn 3..still ckp benda sama. Kali ni abah terus tanya 'ambik borang kat mana?'. Kwn 3 bgtu 'kat LHDN'. Abah 'LHDN kat mana?'. Kwn 'kat Tabung Haji tingkat 2'. (dialog telah dialih bahasa ke bahasa KL..he3).

Kitaorg pun sambung jln2. Tetiba abah bgtu 'Abah rasa abah nak g ambik la borang tu..'. Dah agak dah!! Mesti dia nak g ambik. Padahal kakak aku dah ambik form tu dah. Aku ikut jer. Kitaorg g LHDN. Sampai sana...punyalah ramai orang..

Nasib baik nak ambik borang x perlu beratur. Ambik dekat guard dia jer. Kitaorg just ambik form. Then keluar. X sanggup nak berhimpit2. Abah pulak, terus g kedai potostat..photostat IC..nmpk sgt keterujaan dia har3. 'Cuba jer' kata dia..kalo dapat alhamdullillah.

Dah settle hal BR1M tu, perut pun lapar. Perkara wajib kalo turun KP ialah..makan ROJAK AYU. Lokasi..dekat ngan pasar KP. Memang femes tmpt nie. Dan rojak dia..best in the world lah..


Berbalik pd kisah BR1M nie. Harap2 kerajaan MSIA ada mekanisma utk pastikan mrk yg layak jer boleh dapat bantuan tu. Sebabnya ramai sgt yg mtk, dan aku jugak dpt info ada yg bergaji RM14k pun apply..camno tu???

*nak cuba gak lah mintak..:)

No comments:

Post a Comment