Thursday, August 11, 2011

Cekodok Pisang?? ke Lempeng??

Syukur Alhamdulillah..Allah panjangkan usiaku utk dpt berpuasa utk hari ke 10. Kat opis lagi dah berpk2 nak masak apa utk berbuka. Ari ni taknak beli kueh sbb cadangnya nak buat sendiri, selalu tu beli kat cafe. Dan hari ini aku nak masak cekodok pisang. Elehhh..takat cekodok pun nak cite, bukan susah pun nak buat (mesti korang berpkran begitu kan??). Mmglah senng tapiiii..aku x penah bancuh tepung sendiri pun. Selalu tu tolong masak kan, org lain yg bancuh. Ari tu dah buat dah n jadik!! Tahniah pd diri aku sendiri. :)

Sampai je kat umah, lepas Asar..masak lauk dulu. Dah siap semua, time to bancuh tepung.Bukanlah terus goreng coz lambat lagi nak buka. Dalam pukul 6.45ptg aku pun start menggoreng..dan ini la jadik nya...

Tak jd bentuk cekodok pun..nak panggil lempeng pun bukan, ntah ape2 ntah..mungkin lembik sgt tepungnya, tp ari tu aku bancuh yg sama jugak tp jadi pulak..yg ni pulak FAIL! Camna nak makan nie...

Sib baik bancuhan tu ada lebih, so aku tambahkan sikit tepung..masa goreng tu aku wat kecik2 je bentuknya. Yg 1st td buat besar2..sebb tu jadik hancur lebur masa balik2 kan dlm kuali, dh lah lembik. Alhamdullillah kali ni menjadi..meh tengok..

Tgklah perbezaan ketara yg kiri dan kanan..hu3...but at last, dapat gak mkn cekodok pisang hasil dr titik peluh sendiri...sedap tak terkata (sapa lg nak puji masakan sendiri kan? kalo bukan diri sendiri)..

No comments:

Post a Comment